Mennyi idejébe telik az Alapítónak megtalálni a számra legjobb utódlási megoldást?

Gyorsan megmondom a legelején, hogy akit csak ez érdekel, annak ne kelljen tovább olvasnia és megnyugodhasson: ideális esetben 14-19 órájába.
Tapasztalatom szerint ugyanis egy átadónak kb. ennyi nettó idő befektetésébe kerül, hogy a számára lehető legjobb utódlási megoldás birtokába kerüljön, ráadásul egy olyan megoldás birtokába, amit mint tanácsadó én is reálisnak és megvalósíthatónak tartok.

Innentől fogva pedig az apró betűs rész következik, amit csak azoknak érdemes elolvasni, akik nem csak a hangzatos marketingszövegre kíváncsiak, hanem a részletekre is, mert nem csak tudni akarják az eredményt, hanem elérni.

Az első pontosítás arról szól, hogy mit is jelent az, hogy valaki a számára legjobb utódlási megoldás birtokába jut?

Az Átadó számára lehető legjobb utódlási megoldás azt jelenti, hogy ennyi időbefektetéssel, el lehet jutni oda, hogy az ember végiggondolja az összes lehetőséget, kiválasztja azokat, amik reálisak, és ezekből kiválasztja azt, ami neki a leginkább tetszik, és ami neki, szerinte is a legjobb lesz.

Az első apró betűs rossz hír, hogy ez a megoldás senki másnak nem fog a legjobban tetszeni, hiszen ennyi idő nyilvánvalóan nem elég arra, hogy az Átadó ezt az elképzelését megossza, netalántán megbeszélje másokkal is, arra meg főleg nem, hogy le is egyeztesse velük. Ez az idő arra elég, hogy valaki magának el tudja dönteni, hogy ő meddig, és mit szeretne a legjobban.

Olyan ez körülbelül, mint amikor a lányom és a férje egyszerre csak előálltak azzal, hogy ők bizony az esküvőjük után szeretnének elmenni két hónapra Dél-Amerikába. Nem titkolták, hogy ezt ők ketten találták ki, de minthogy a családban előtte senkivel sem egyeztettek, amikor kimondták, hát akkor bizony volt, aki erősen meglepődött. Nem titkolom én magam is az erősen meglepődő családtagok közé tartoztam.

A második apró betűs rossz hír, hogy ebben a 14-19 óra nettó időben nincsen benne sem az elképzelt cél megvalósításának megtervezése, főképpen nem a végrehajtása, sőt nem ritka, hogy még magának a stratégiának a kialakítása sem fér bele.

A lányomék esetében ekkor még nem volt szó róla, hogy, hogyan, miből, mit akarnak ott megnézni és csinálni, vagy hogy egyáltalán hogyan képzelik az egészet, de azt kitalálták, hogy ők bizony oda akarnak menni, és azon nyomban meg is vették a repülőjegyet, ezzel megszabva maguknak az utazás kezdeti és végpontját. Hogy ők ezt mennyi idő alatt találták ki, azt nem tudom, vagy legalábbis nem merem leírni, amit gondolok.

Egyszóval az utódlás kapcsán ezzel a 14-19 óra befektetéssel addig lehet eljutni, hogy az Átadó számára kiderüljön, hogy ő meddig, és mit szeretne a leginkább. Ami viszont nem kevés, ha belegondolunk, hogy vannak, akik évekig halogatják az utódlásba való belevágást, mert egyszerűen nem tudják elképzelni, hogy merre induljanak.

A második pontosítás arról szól, hogy a már említett 14-19 óra miből is áll össze pontosan.

Szeretném előrebocsátani, hogy múltkori cikkemmel ellentétben, most a nettó időről beszélek, azaz arról az időről, amennyit az alapítónak AKTÍVAN, minden mást mellőzve, fókuszáltan kell foglalkoznia a kérdéssel, és hogy kétszer egy óra nettó foglakozási idő között menyi nap, hét, hónap vagy akár év telik el, azon most elegánsan átlépek.

Az első lépések

Az első egy(-két) aktív órát az érdekeltnek érdemes az interneten való körülnézéssel töltenie, hiszen számos cég kínálja ott a „cégutódlással, generációváltással, exittel” kapcsolatos portékáját.
Bár eredetileg nem volt célom az önfényezés, de magam is meglepődtem, amikor a cikkírás kapcsán rákerestem a fenti összetételre, és igaz, hogy nem a legnagyobb, de az általam leginkább használt kereső, nem kis, de annál kellemesebb meglepetésemre a saját cégemet hozta a hirdetések utáni első helyre. Sőt másodikra a LinkedIn oldalamat is behozták! Lehet, hogy tényleg nagyon tudnak valamit? (Cserébe megmondom, hogy a Firefox volt. ☺) Hozzáteszem, hogy a biztonság kedvéért a legnagyobb keresővel is elvégeztem a kísérletet, de az eredmény ugyanaz volt. Csak a hirdetések voltak más sorrendben.

Mondanám, hogy az első választás a legjobb választás, de azt gondolom, érdemes körülnézni, hogy mi a felhozatal és két óra alatt garantáltan meg lehet találni a témában leginkább tapasztalt tanácsadó(ka)t. (Nem is némi, és nem is titkolt szakmai büszkeséggel mondom, hogy én magam az eddigi 17 év alatt 221 cég utódlási ügyére láttam rá közelebbről vagy távolabbról.)
Ebbe a két órába alighanem még az Utódlási Kalauz (nem csak) Átadóknak c. könyv megrendelése is belefér, hiszen magyar nyelven 180 oldalban senki más nem foglalkozik a témával. Aki pedig eddig eljut, az nem töltötte hiába az eddigi két órát.

A következő lépés

A következő nagyobb időbefektetés a megrendelt és megküldött könyv elolvasása lehet. Hogy ez kinek mennyi időbe telik, az sok mindentől függ, de az egyik első olvasóm szerint, ő délután kettőtől késő estig elolvasta az egészet, mert, ahogy mondta: „a könyv olvastatja magát”.

Számoljunk, mondjuk 6-8 órával, mert annyi alatt biztosan el lehet olvasni a könyvet, bár szerintem közben érdemes akár hosszabb szüneteket is beiktatni, de itt és most a nettó, azaz aktív időről beszélünk, amibe a szünetek és a szöveg „érésének” ideje nem számít bele.

Tapasztalatom szerint a könyv elolvasását, az utódlást komolyan gondoló vállalkozónak nem érdemes kihagynia, mert bár elvileg ezeket az információkat akár tőlem személyesen is megkaphatná, a velem (vagy más tanácsadóval) töltött konzultációs idő messze többe kerül, mint a könyv megvásárlása. Ráadásul a könyv nem is csak munkaidőben, és nem is csak az irodában olvasható…

Aki elolvasta a könyvet, és szeretne továbblépni, neki érdemes eljönnie egy velem (vagy mással) való személyes találkozásra, ha másért nem, akkor a megismerkedés céljából, hogy el tudja dönteni, vállalkozói karrierje csúcsára az én segítségemmel akarja-e feltenni a koronát, vagy inkább mást választ. Ez egy újabb óra, és az utazást nem számítom bele, mert az nem a nettó idő része. Legalábbis odafelé nem. Visszafelé már inkább.

A megoldás

A következő 6-8 óra aktív időbefektetésre már azt remélem, négyszemközt kerül sor, de csak azokkal, akikkel az első megbeszélés kapcsán egy hullámhosszra kerülünk. Sokakkal beszéltem már (főleg korábban, még jóval kevesebb tapasztalat birtokában) akikkel az első megbeszélés kapcsán nem találtuk meg a közös hangot. Alighanem azért, mert az elképzelések és a realitás túl messze álltak egymástól. Vagy legalábbis akkor úgy tűnt, de ma azt gondolom, ezt már jobban kezelem. Ráadásul, aki elolvasta a könyvet, az nagyjából már érkezés előtt tudja, hogy mire számíthat.

Tapasztalatom szerint ez az újabb 6-8 óra (nettó) időbefektetés elég ahhoz, hogy az én, és az általam korábban lefolytatott több száz hasonló beszélgetés segítségével ezen idő alatt kialakuljon az a megoldás, amit az Alapító elfogad, mint számára legjobb megoldás, én pedig a magam részéről reálisnak tartom azt. És ezzel gyakorlatilag eljutottunk az alapító számára ideális megoldáshoz, mindössze 14-19 óra nettó alapítói időbefektetéssel.

Természetesen a fenti cikkben van legalább két, akár csúsztatásnak is nevezhető elem.
Az egyik, hogy nagyon nehéz a nettó és a bruttó idő elválasztása, hiszen pl. ha valaki a könyvvel a kezében elgondolkozik oldalanként csak néhány percet, akkor biztosan nem fog végezni az olvasással hat óra alatt, hogy a kétórás netes keresés esetleges kitérőit, ne is említsem…

A másik csúsztatásnak minősíthető elem pedig az, hogy ahhoz, hogy valakivel 6-8 óra alatt eljussunk a legjobb megoldásig, ahhoz bizony nem csak az én korábban lefolytatott több száz hasonló beszélgetésem tapasztalata kell, hanem a delikvens előképzettsége (lásd Utódlási Kalauz) és ráadásul a „fájdalomtűrő” képessége is elég erős kell legyen (ideális eset). Hiszen ha csak simogatjuk a kérdést, akkor abból ötven óra alatt sem lesz megoldás, jóllehet mindannyiszor egy jót beszélgethetnénk. De a cél nem az, hogy jól érezzük magunkat közben, hanem hogy megoldást találjunk, lehetőleg mihamarabb. Annak pedig ára van. Mint ahogy a fentiekből kiderült, időben legalább 14-19 óra.

További információk miatt keressen bátran a +36-30-9833-268-as telefonszámon, írjon erre az e-mail címre: salzmann.zoltan@salzmannandpartners.hu, vagy kattintson az alábbi gomba és töltse ki a jelentkező űrlapot.

Jelentkezés

Salzmann Zoltán – utódlási tanácsadó

Salzmann & Partners Vezetési Tanácsadó